Vaccinationer

Vaccinera dig hos oss!

På Din Klinik Vårdcentral erbjuder vi dig vaccinationer mot TBE, Stelkramp, Bältros och Influensa.
Skrolla ner och läs mer om varje vaccin och vad som gäller vid vaccineringen.

Drop In

Vi erbjuder Drop In för samtliga vaccinationer

Tisdagar och torsdagar
Kl. 14.00-14.45

Välkommen in till oss på
Fridkullagatan 27 i Göteborg!

Influensa

Influensa är en infektion som du får av ett virus. Influensa kan göra att du snabbt känner dig sjuk med hög feber, huvudvärk, muskelvärk, halsont och hosta. Influensa är vanligast under vinterhalvåret. Den influensa som kommer varje år kallas även för säsongsinfluensa. Det finns saker du kan göra för att minska risken att bli sjuk, bland annat att vaccinera dig!

TBE

TBE kallas även fästingburen hjärninflammation och är en virussjukdom som sprids av fästingar. De flesta som smittas får lindriga besvär och blir friska efter några dagar, men upp till en tredjedel får en inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. Du bör vaccinera dig om du bor eller vistas mycket i ett riskområde. Vaccinet ger ett bra skydd och har få biverkningar.

Vill du läsa mer om TBE? Klicka på knappen nedan.

Bältros

Bältros är en infektionssjukdom som du kan få om du tidigare har haft vattkoppor. Det är oklart vad som utlöser sjukdomen. Det är vanligt med utslag och blåsor som gör ont. Utslagen och blåsorna sitter ofta på ett område på ena sidan av kroppen.

Bältros kan uppstå hos alla som har haft vattkoppor, men det uppstår inte hos alla.

Det är vanligast att få bältros om du är över 50 år. Barn kan också få bältros men det är ovanligt.