Vaccinationer

OBS! Mellan mitten av juni till mitten av augusti har vi begränsade resurser på vår vaccinationsmottagning. Ring 031-44 40 00 eller melja till info@dinklinik.se för att boka en tid.

Vaccination utan lång väntetid

På Din Klinik hjälper vi dig med olika vaccinationer, som exempelvis säsongsinfluensa, TBE och livmoderhalscancer. Vi ser även över grundskydd vad gäller polio, stelkramp, difteri och kikhosta. Ring oss på 031-44 40 00 eller mejla till info@dinklinik.se för personlig rådgivning. Vi har korta väntetider och drop in alla helgfria måndagar och torsdagar klockan 14-15. Varmt välkommen!

Ambirix (barn 1-15 år) - hep A & B 550:- Två doser krävs
Boostrix - difteri, stelkramp, kikhosta 250:-
Boostrix Polio - difteri, stelkramp, kikhosta, polio 440:-
Dukoral enkeldos - kolera 210:-
Dukoral dubbeldos - kolera 420:- Barn 2-6år ska ha tre doser. Köp alla tre för 630:-
Energix-B - hepatit B 300:- Tre doser krävs
FSME-immun - TBE 300:-/dos. Köp de tre första doserna för 850:-
Gardasil - HPV virus 1200/dos. Beställningsvara
Immovax Polio - polio 250:- Beställningsvara
Ixiaro - japansk encefalit 1100:- Två doser krävs
Malarone - malaria. Krävs läkarbesök 100kr listade / 300kr olistad
Menevo - meningokocker 600:- Beställningsvara
Pneumovax - pneumokocker 300:-
Prevenar - pneumokocker 650:- beställningsvara
Priorix - mässling, påssjuka,röda hund 300:-
Rabipur - rabies 750:- beställningsvara
Stamaril - gula feber 350:-
Twinrix - hep A & B 500:- Barn 420:- Tre doser krävs.
Typhim Vi - tyfoidfeber 300:-
Vaqta - Hepatit A- 400:- Barn 350:- Två doser krävs.
Varivax - vattkopppor 600:- Beställningsvara
Vaxigrip - säsongsinfluensa 100:- riskgrupp. 180:- ej riskgrupp
Studenter med giltig legitimation får 10 % rabatt! Vi samarbetar även med SAS eurobonus
Läs mer på 1177 om rekommendationer för olika länder i världen.

Sjukdomar att vaccinera sig mot:

Hepatit A

Hepatit A orsakas av ett virus som sprids via avloppsförorenat vatten och förorenad mat. Hepatit A-virus orsakar en inflammation i levern.

Hepatit B

Hepatit B orsakas av ett virus som sprids via blod eller sexuellt. Smittan kan överföras genom infekterade instrument, infekterade nålar och vid sexuell kontakt. Viruset kan orsaka svår leverinflammation.

Stelkramp

Stelkrampsbakterien finns i vanlig matjord och uppträder ibland via sår som uppstått i anslutning till trädgårdsarbete. Bakterierna bildar ett gift som leder till smärtsamma, krampliknande muskelsammandragningar.

Polio

Polio orsakas av ett virus som utsöndras med avföring och sprids via avloppsförorenat vatten och i förorenad mat. De flesta smittade får mycket lätta influensaliknande besvär och bara en liten del av de smittade drabbas av förlamningar.

Kolera

Kolera orsakas av en bakterie och utsöndras via avföring. Smittan sker via vatten som förorenats med avloppsvatten. Bakterien kan ge mycket allvarliga mag- och tarmbesvär.

Gula febern

Gula febern orsakas av ett virus som sprids via myggor och som kan leda till leverinflammation. Gula febern är en sjukdom som kräver karantän. Därför har vissa länder ett krav på att man vaccinerar sig före sin inresa, särskilt om man kommer resande från “infekterade områden”.

Malaria

Malaria sprids via myggor och leder till symptom som illamående, feber, huvudvärk och muskelvärk. Det är en mycket utbredd sjukdom i tropiska och subtropiska områden. Vaccinet består av tabletter som man tar under och efter resa i riskområden.

TBE

TBE är en allvarlig hjärninflammation som överförs till människor via fästingar. Idag finns det inget botemedel mot TBE. Därför är det viktigt att vaccinera sig mot TBE om man vistas i områden där smittan förekommer.

HPV-virus

Gardasil innehåller skydd mot sjukdomar orsakade av humant papillomvirus (HPV). Dessa sjukdomar innefattar livmoderhalscancer, cellförändringar som är förstadier till cancer i könsorganen och kondylom hos män och kvinnor.